NM mellom finale (12.09.2015)
Kategori: Konkurranse
Tid: 37:33
Gj.sn. HR: 171
Maksimum HR: 179
Spent foran årets hovedmål. Starten var omtrent der jeg hadde trodd, og planen var å konsentrere meg om å finne postene i skrålia i starten, og så regnet jeg med at det ville bli nok anledning til å bli sliten seinere i løypa.

1) 2.51 (20) +32. Synes førstestrekket så litt skummelt ut, men tenkte at bekken foran posten gjorde det en del enklere. Planen var å følge de åpne områdene, deretter over diffuse myrer til bekken, og så følge andre siden av bekken til posten dukket opp. Men da jeg runda det første grøntområdet, var det plutselig så bratt at det eneste fornuftige føltes å være å komme seg ned. Da det flatet ut litt, la jeg om til plan B: Ned til den lange myra, over bekken og bort til posten. Traff myra, men fikk en ekkel følelse av at det var feil myr, selv om jeg sa til meg selv at det ikke var noen andre lange myrer på kartet (og jeg så skrenten før bekken). Likevel såpass usikker at jeg satte kurs mot den første åpne myra meg så, som viste seg å være myra under posten. Så posten før jeg kom helt ned, men tapte 10 sek (+ noe på nøling på strekket)
2) 1.07 (18) +11. Pusta lettet ut over at 1.posten var i boks, og tenkte at nå kunne løpet begynne: Retning, over bekken, over nesa og i posten. Alt gikk greit til bekken, men der trodde jeg at jeg så skrenten til høyre for meg, dro til høyre, men ingen post. Kikka oppover myrsiget og fikk øye på posten. Tapte ca 10 sek.
3) 0.55 (17) +13. Retning, kryssa søkket og prøve å finsikte meg inn i etter kurvene over ryggen. Så noe som liknet toppen av en skrent, men havnet noen meter for langt til høyre. Tapte 5 sek.
4) 1.21 (18) +16. Retning mot bekkesiget. Så den åpne myra til høyre, men følte meg likevel usikker på hvor lang jeg hadde kommet. Passerte noe jeg trodde var bekken og begynte å kikke etter posten, men forstod etter hvert at jeg skulle videre, kryssa den egentlige bekken og ble letta da høydepunkt og post dukket opp. 5-10 sek tapt på nøling.
5) 2.23 (21) +31. Retning. Tenkte ha den åpne myra i det andre søkket som siste sikre. Havnet litt til høyre for denne. Det burde vært uproblematisk, men ble også litt stressa av å havne unødvendig i en skrent, og tror jeg mer eller mindre ubevisst korrigerte kursen noe til venstre etter myra. Speidet etter posten. Fikk øye på en post langt til venstre. Visste vel egentlig at dette ikke var min post, men var blitt så usikker på meg selv at jeg løp bort for å sjekke. Selvfølgelig feil kode. Men våkna heldigvis litt av dette, forstod at jeg var i et av myrsigene, dro tilbake og fant posten greit. Tapte 30 sek.
6) 0.43 (4) +2. Fulgte myrsiget til jeg så høydepunktet til venstre, kikka til høyre og så posten.
7) 3.57 (5) +14. Retning, kryssa søkket, åpen myr, diffus myr i søkk, gul flekk og post. Mulig jeg kunne spart noen sekunder på en høyresving i starten, men var mest opptatt av å gjøre det enkelt og effektivt.
8) 3.09 (10) +26. Antar jeg kunne spart 10 sekunder på å bruke stien lenger til høyre i starten, men var igjen bare opptatt av å komme meg til den gule myra. Deretter forbi kollen til neste myr, opp til jeg var på riktig høyde og så kanskje de to gule flekkene på vei bort til posten.
9) 5.50 (3) +23. Opp myra, forbi hytta, sti, og resten av strekket orienterte jeg på store myrer, hytter og ledningen. De åpne områdene var såpass lettløpte at jeg tror det hadde vært bedre å holde seg unna myra i starten av strekket.
10) 2.17 (19) +28. Ut på veien, opp til stien og opp myra. Tapte nok mest på farta i bakken, pluss noen sekunder på å ikke holde en rettere linje fra stisvingen og opp (posten lå lenger til venstre enn jeg trodde).
11) 1.29 (5) +5. Retning. Kryssa myra på toppen. Ble fanget opp av merkebåndene ned mot posten (hadde kikket på inngangen før start).
12) 3.55 (14) +48. Hørte at jeg lå 2.30 min bak Mari, men bare noen få sekunder bak 3.plassen (selvsagt av de som hadde passert så langt). Tenkte det ikke var så verst. Prøvde å holde stilen gjennom samlingsplass mens jeg kikka gjennom sisterunden. Så at det var bratt, og var usikker på hvordan jeg skulle finne posten. Bestemte meg for å ta 12.posten så jeg kunne løpe rett opp fra den gule flekken i stedet for på skrå i lia. Burde kommet meg opp på stien med en gang, men utsatte den ekstra kurva i det lengste. Fant den gule flekken etter bekken greit, retning og traff posten greit. Men beina var nå så kaputt at det gikk i lusetempo oppover.
13) 1.22 (21) +21. Sleit med å finne en god plan. Bestemte meg for å prøve å bruke myrene til høyre for streken, men fikk aldri tak på dem i starten, ga opp og fortsatte på retning nedover. Fikk øye på bekken i bunnen, så opp til høyre, så noe som kunne likne en skrent og pusta lettet ut da jeg fant posten der med bare rundt 15 sek tidstap.
14) 1.35 (11) +21. Retning. Traff søkket/myrsiget litt til venstre for posten. "Tidstapet" på strekket var ganske enkelt at sakte gange var det eneste beina gikk med på.
15) 2.48 (11) +18. Tenkte jeg måtte få med meg de to myrene underveis. Plan A var å løpe opp til myra i ringkanten og holde høyden til første myr, men det gikk så sakte oppover at jeg heller dro bortover lia med en gang. Fikk øye på en vegg av grantrær et stykke framme, og forstod at det var kanten av det hvite området bak den første myra. Løp dit, fortsatte til neste myr og deretter rett under det bratteste til jeg fikk øye på posten noen meter opp til venstre.
16) 1.07 (6) +11. Sjekka retningen og løp ned. Justerte i forhold til den hvite flekken da jeg kom ned på den store myra. Rett i.
17) 0.20 (9) +2. Løp i retning sistepost til jeg fikk øye på den.
M) 0.19 (6) +2. Spurt i motvind.

Tja, hva skal man si om dette. For det første kryss i boka for å løpe en mellomdistansefinale igjen (første siden 2009), og et kryss til for å nå målet om en topp 10-plassering. I tillegg et kryss for at drømmemålet om topp 6 faktisk var innen rekkevidde.

Starten var ikke god. Tross intensjonen om sikker orientering, fikk jeg det ikke til å flyte i starten. Endring av plan til 1.post, liten parallellfeil inn i 2.post og nøling/usikkerhet til 3. og 4., kulminerte i det mest irriterende, den idiotiske (stol ikke på deg selv, ikke på kartet og iallfall ikke på kompasset-) bommen til 5.post. Men heldigvis fikk denne bommen meg til endelig å våkne. Det ca. minuttet jeg tapte på de 5 første strekkene er det som skiller meg fra å være skikkelig fonøyd (og fra drømmemålet).

Resten av løpet var heller ikke perfekt, men helt innafor det jeg vil si er et bra løp for meg pr i dag. På slutten falt jeg litt igjennom i de bratteste bakkene (10., 12. og 14.post), men det positive var at det fortsatt var mulig å få en viss fart ut av beina i slakere terreng.

Alt i alt en positiv opplevelse, der jeg, om man ser bort fra de bratteste bakkene på slutten, hang over forventningene bra med fysisk. Også et pluss for å ha klart å snu en dårlig start.
Vis kommentarer (0)

NM mellom finale (12.09.2015)